
Kolej się rozbudowuje
18 listopada PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. podpisały opiewającą na 123 mln zł umowę na zaprojektowanie i modernizację torów w rejonie stacji Biała Podlaska i Małaszewicze na linii Warszawa - Terespol. W pierwszym przypadku ich liczba zwiększy się o dziesięć, natomiast stacja Małaszewicze zostanie rozbudowana o trzy tory. W sumie powstanie ich kilkanaście. Stacje będą dostosowane do obsługi cięższych i dłuższych pociągów towarowych - 750 m. Zakres prac obejmuje także budowę sieci trakcyjnej, rozjazdów i urządzeń sterowania ruchem kolejowym. Zostaną wykonane również odwodnienia, które są istotne z punktu utrzymania torów w dobrym stanie.
Prace finansowane są ze środków publicznych przeznaczonych na dokapitalizowanie spółki PKP PLK w ramach dofinansowania Krajowego Programu Kolejowego.
– To ważna inwestycja. Efektem będzie sprawniejszy przejazd większej liczby pociągów, co oznacza lepsze możliwości wymiany handlowej – podkreślił podczas spotkania, które odbyło się w formie wideokonferencji, Andrzej Bittel, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury, zauważając iż przedsięwzięcia takiej jak te w Małaszewiczach i Białej Podlaskiej zwiększają rolę kolei jako sprawnego i ekologicznego środka transportu.
Natomiast Arnold Bresch, członek zarządu PKP PLK, dodał, że wspomniana inwestycja przyczyni się do poprawy konkurencyjności kolei w transporcie ładunków przez granicę.
Przejście pod torami
W ramach podpisanej umowy zaplanowano budowę przejścia pod torami na nowym przystanku Biała Podlaska Wschodnia. – Takie rozwiązanie zwiększy bezpieczeństwo. Dla podróżnych z trudnościami w poruszaniu się zostaną udostępnione pochylnie. W tunelu zamontowane zostanie energooszczędne, jasne oświetlenie ledowe. Obiekt zapewni dogodne przejście na dwa nowe perony jednokrawędziowe. Wejście do tunelu znajdować się będzie strony ul. Sidorskiej i Akademii Bialskiej – informuje Magdalena Janus z zespołu prasowego PKP PLK. Prace zaplanowano na lata 2022-2024.
Wracają, by uzupełnić
Rozbudowa stacji Małaszewicze i Biała Podlaska to uzupełnienie prac, jakie do tej pory wykonano na linii kolejowej E20 na odcinku Siedlce – Terespol. – Wcześniej pewne rzeczy zostały odpuszczone, z innych specjalnie zrezygnowano. Obecnie mamy możliwość, by to uzupełnić, m.in. powstanie przejście podziemne, które skomunikuje rozdzielone linią kolejową miasto – powiedział A. Bittel.
Wartość projektu to 736,8 mln zł.
Przedstawiciele PKP PLK zapewniają, że realizacja inwestycji nie tylko nie spowoduje utrudnień dla ruchu pasażerskiego, a wręcz poprawi możliwości przejazdu pociągów osobowych. DY
DY