< Powrót
Nie ma zwycięstwa bez walki

Nie ma zwycięstwa bez walki


Dziś świat stoi na rozdrożu. W kierunku przyszłości rozciągają się dwie drogi. Jedna prowadzi do ruiny moralnej, druga do zbawienia. Jedną z nich pójdą ludzie w dół w towarzystwie uwodzicielskiego antychrysta, drugą – w górę w braterstwie Chrystusa.

Abp Fulton Sheen, wybitny katolicki filozof i apologeta, w książce „Krzyż i kryzys” dotyka sedna kryzysu, który trawi współczesny świat – kryzys ten ma wymiar nie tyle polityczny i ekonomiczny, ile moralny i religijny, a jego centralnym punktem jest krzyż, o którym chcemy dziś zapomnieć. Autor rozważa przypowieść o synu marnotrawnym. Pokazuje, że ta znana biblijna historia dotyczy świata, który odszedł od Chrystusa i roztrwonił swoje dziedzictwo zbawienia i kultury na rzeczy czysto materialne. Zbawienie dla świata przyjdzie jedynie poprzez pokutny powrót do domu Ojca.

„Uświadomienie sobie własnej grzeszności to wielka, nagląca potrzeba marnotrawnej cywilizacji zachodniej. Nie osiągnęła ona jeszcze takiego stanu, w jakim znajdował się syn marnotrawny, który nie szukał usprawiedliwień ani nie próbował bagatelizować skutków swojego grzechu. Musi jednak ten stan osiągnąć, jeśli w ogóle ma myśleć o powrocie do domu” – pisze abp F. Sheen. I uzupełnia: „Syn marnotrawny nie zrzucił winy ani na ojca, ani na towarzystwo, ani na swoją konstrukcję fizyczną. Tymczasem zachodnia cywilizacja szuka winowajcy wszędzie, tylko nie tam, gdzie on się rzeczywiście znajduje, czyli w swoim uporze. Syn marnotrawny nie obwiniał ojca, natomiast cywilizacja zachodnia, o ile w ogóle dostrzega grzech, obwinia ojca w tym sensie, że praktycznie całą winę za swoje grzeszne postępowanie przypisuje dziedziczności, która oczywiście może tłumaczyć pewne niezdrowe skłonności, ale nie może całkowicie wyjaśnić winy”.

Zdaniem abp. F. Sheena, czy chcemy to przyznać, czy nie, istnieje tylko jedna potęga, która ratuje świat przed absolutnym chaosem i rozkładem. Jest nią moc Chrystusa w Eucharystii, który z wyciągniętymi ramionami wstawia się u Ojca Niebieskiego za światem. Bo jak zauważa autor: „Jezus zawieszony między niebem a ziemią jednoczy ze sobą te dwie rzeczywistości dzięki czemuś, co nie należy całkowicie ani do jednej, ani do drugiej, a jednak należy do obu. Już tylko ta potęga oznajmia światu, że ludzkie życie jest dążeniem do cudownych i świętych celów, a chociaż obfituje w grzech, jeszcze bardziej może obfitować w zbawczą łaskę i odkupienie. Od krzyża nie da się uciec z tego prostego powodu, że żadnego celu nie osiąga się bez wysiłku, a żadnego zwycięstwa bez walki”.

Abp Fulton J. Sheen, Krzyż i kryzys, wydawnictwo Esprit, Kraków 2023.