Autostrada przyspiesza
Zezwolenia na realizację inwestycji drogowej (ZRID) wydał wojewoda mazowiecki. Decyzji nadano rygor natychmiastowej wykonalności. Inwestorem jest Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad. - Wydałem decyzję dla ostatniego odcinka autostrady A2 realizowanego w województwie mazowieckim. To jedna z najważniejszych inwestycji drogowych nie tylko dla naszego regionu, ale i całego kraju. Jej wybudowanie usprawni znacząco komunikację między wschodnimi i zachodnimi województwami, poprawi bezpieczeństwo osób podróżujących - mówi wojewoda mazowiecki Tomasz Bocheński.
Podkreśla, że A2 wpłynie też na zmniejszenie różnic społeczno-gospodarczych między regionami Polski i pozwoli na zachowanie zrównoważonego rozwoju gospodarczego Polski. – Ten łączący wschodnią ścianę z zachodnią korytarz był wyczekiwany przez wszystkich. Tym bardziej cieszę się, że mogłem złożyć podpis pod decyzją, która kończy proces administracyjny dla tak ważnej inwestycji – dodaje.
Termin: grudzień 2024 r.
To był ostatni fragment 63-kilometrowej trasy A2 od Siedlec do Białej Podlaskiej, który czekał na zielone światło. – ZRID pozwala na rozpoczęcie robót pomiędzy węzłem Łukowisko, a miejscowością Swory na Lubelszczyźnie – wyjaśnia rzecznik prasowy warszawskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad Oddział w Warszawie Małgorzata Tarnowska. – Po przekazaniu placu budowy wykonawca będzie mógł rozpocząć prace. W ramach zadania wybuduje 12,5 km dwujezdniowej autostrady A2 z dwoma pasami ruchu i rezerwą pod wykonanie w przyszłości trzeciego. Przebudowane zostaną także trasy lokalne, powstaną dodatkowe jezdnie umożliwiające połączenie z istniejącą siecią dróg – wymienia.
Za budowę odpowiada firma Intercor, która swoje prace wyceniła na 370 mln zł. Harmonogram zakłada zakończenie inwestycji w grudniu 2024 r. Jednak wszystko może się wydłużyć ze względu na długotrwałe procedury wydawania pozwoleń (ZRID).
– Jak dotąd terminy umowne nie uległy zmianie, czyli nie zostały podpisane aneksy, ale w procedowaniu są roszczenia wykonawców. Oczekują oni wydłużenia czasu na ukończenie lub dodatkowych środków finansowych, np. z powodu długotrwałej procedury uzyskiwania decyzji ZRID. Termin może zostać przesunięty w sytuacji, gdy wykonawca uzasadni, że w czasie realizacji nastąpiły okoliczności, na które nie miał wpływu, a uniemożliwiły prowadzenie robót. Warunki kontraktu przewidują kary za przekroczenie terminu umownego, gdy są zasadne zostają naliczone i wyegzekwowane od wykonawcy – tłumaczy M. Tarnowska.
Co z odszkodowaniami?
Rozpoczęcie prac oznacza również, że właściciele nieruchomości przejętych pod budowę autostrady mogą spodziewać się procedur związanych z wypłatą odszkodowań. Ich wysokość ustala wojewoda. Decyzje podejmuje na podstawie wyceny sporządzonej przez rzeczoznawcę, a ten z kolei wycenia grunty lub nieruchomości według protokołu z oględzin geodety. Na końcu pieniądze wypłaca GDDKiA.
Prace trwają
Na ponad 60-kilometrowym fragmencie autostrady A2 Siedlce – Biała Podlaska na dwóch odcinkach trwają roboty budowlane, na trzecim niedawno się rozpoczęły.
Jak informuje GDDKiA, między Sworami a Białą Podlaską wykonywane są roboty ziemne i warstwy konstrukcji drogi, trwają prace przy budowie obiektów inżynierskich i miejsca obsługi podróżnych. – Zaawansowanie przekroczyło już 57% – zaznacza rzecznik warszawskiego oddziału GDDKiA.
Podobne prace trwają na odcinku Siedlce Południe – Malinowiec, z tym że ich zaawansowanie to dopiero 12%. Natomiast na odcinku Malinowiec – Łukowisko prowadzone są roboty związane z rozpoznaniem saperskim terenu budowy.
Natomiast ostatni odcinek A2 – z Białej Podlaskiej do granicy z Białorusią – oczekuje na decyzję ZRID u wojewody lubelskiego.
Z Mińska do Siedlec
Roboty trwają także na liczącym 37,5 km fragmencie z Mińska Mazowieckiego do Siedlec. Planowany termin ich zakończenia to wakacje 2024 r.
Na trasie Kałuszyn – Groszki budowane są nasypy i realizowane warstwy konstrukcyjne nawierzchni (podbudowa). – W zakresie budowy obiektów inżynierskich trwa zbrojenie, montaż deskowania, betonowane są płyty przejściowe, kapy chodnikowe. Budowana jest kanalizacja deszczowa i oświetlenie drogowe – wylicza M. Tarnowska. Zaawansowanie robót przekroczyło w tym miejscu 43%.
Na odcinku Groszki – Siedlce Zachód (Gręzów) powstają nasypy, wykopy i pierwsze warstwy konstrukcji drogi, betonowane są płyty konstrukcyjne, ustrój nośny i podpory. Trwa budowa kanalizacji deszczowej i urządzeń podziemnych. Zrealizowano ok. 19% prac.
Najbardziej zaawansowane roboty (60%) są prowadzone na trasie Siedlce Zachód (Gręzów) – Siedlce Południe (Swoboda). Oprócz nasypów, wykopów i kolejnych warstw konstrukcyjnych nawierzchni firma Polaqua ustawia bariery energochłonne, betonuje płyty przejściowe, przyczółki. Powstają ściany oporowe. Na kapach chodnikowych układana jest nawierzchnia. Trwa budowa kanalizacji deszczowej, urządzeń podziemnych.