Miasto połączy się z autostradą
Budowę A2 z Mińska Mazowieckiego do Białej Podlaskiej podzielono na etapy. O ile prace na odcinku ze Swór do miasta nad Krzną są na dość zaawansowanym poziomie, to na pozostałych się opóźniają. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, podsumowując ubiegły rok, poinformowała, że autostrada powinna dotrzeć do Białej Podlaskiej w 2025 r. Samorząd miasta chce się do tego przygotować. O swoich zamiarach poinformował w czwartek 25 stycznia na konferencji prasowej z udziałem wojewody lubelskiego Krzysztofa Komorskiego.
Ronda i dwupasmówki
– Przystąpiliśmy do planowania i sukcesywnej realizacji rozwoju układu drogowego w naszym mieście. Zoptymalizuje on sposób wprowadzania ruchu z autostrady do Białej i odwrotnie – powiedział prezydent Michał Litwiniuk, dodając, że już powstały dwupasmowy odcinek ul. Janowskiej oraz turbinowe rondo u zbiegu ul. Janowskiej i al. Jana Pawła II. – Przygotowaliśmy program funkcjonalno-użytkowy i lada chwila ogłosimy przetarg na wybudowanie kolejnego dwupasmowego odcinka ul. Janowskiej pomiędzy rondem na skrzyżowaniu z ul. Armii Krajowej a wiaduktem nad drogą krajową nr 2 – zaznaczył.
W planach jest też turbinowe rondo przed wiaduktem na skrzyżowaniu z ul. Sobieskiego. A to na skrzyżowaniu ul. Janowskiej z ul. Armii Krajowej i Okopową zostanie przebudowane.
Liczą na rządowe wsparcie
– To jest wymiar naszego zaangażowania – w połowie już zrealizowanego, a w połowie przygotowanego – jeśli chodzi o program funkcjonalno-użytkowy. Wkrótce zostanie ogłoszony przetarg w formule „zaprojektuj i wybuduj”. Dochodzimy jednak do miejsca, w którym zakres potrzebnych prac i modernizacji układu drogowego kierującego ruch z Białej Podlaskiej w kierunku autostrady przekracza możliwości miasta i będzie wymagał wsparcia środków z budżetu państwa – podkreślił M. Litwiniuk. Jak wyjaśnił, przebudowany musi zostać sam wiadukt nad obwodnicą miasta. Występują tam bowiem kolizyjne skrzyżowania i brakuje prawoskrętów. Również dojazd z wiaduktu do autostrady powinien mieć formułę drogi dwupasmowej – tak, by odcinek ten nie stał się przysłowiowym wąskim gardłem.
Granice administracyjne miasta sięgają ulic Kolonia Francuska i drogi prowadzącej do wsi Rakowiska przez osiedle Amelin. W tym miejscu ma powstać rondo, które upłynni rozprowadzanie ruchu do okolicznych wiosek i planowanych w tej okolicy terenów inwestycyjnych. Dwupasmowej formuły wymaga również kolejny odcinek biegnący do węzła Biała Podlaska w Ciciborze Dużym. Co istotne, wprowadzone rozwiązania pozwalają zachować urokliwą aleję drzew rosnących wzdłuż drogi wojewódzkiej nr 811.
– Liczymy na wsparcie z budżetu miasta – przyznał prezydent Białej Podlaskiej, zwracając uwagę, iż jedną ze strategicznych potrzeb jest też zapewnienie komunikacji garnizonowi wojskowemu.
Wojewoda lubelski K. Komorski zapewnił, że będzie zabiegał o interesy miasta w Ministerstwie Infrastruktury. – Jestem do dyspozycji – zadeklarował.
Szansa dla całego regionu
W konferencji wzięli również udział przedstawiciele urzędu miasta: zastępca prezydenta Maciej Buczyński, naczelnik gabinetu prezydenta Wojciech Sosnowski, naczelnik wydziału dróg Renata Tychmanowicz i kierownik referatu budowy dróg Paweł Kołodziejski oraz przedstawiciel gminy Biała Podlaska skarbnik Krzysztof Radzikowski.
– Budowa autostrady może zwiększyć potencjał gospodarczy i rozwojowy Białej Podlaskiej. Jeśli ostatni fragment obwodnicy zostanie oddany do użytku, skróci się czas dojazdu do innych ośrodków – zauważył M. Buczyński, dodając, że skorzystają na tym nie tylko przedsiębiorcy, ale i mieszkańcy.
O bezpieczeństwie w kontekście drogowych inwestycji mówił W. Sosnowski. – Zaproponowane przez nas rozwiązania, czyli ronda i zjazdy, są bezkolizyjne. Ma to bardzo istotne znaczenie w kwestii bezpieczeństwa narodowego, ponieważ z trasy tej będą korzystać żołnierze bialskiego garnizonu. Poza tym szybszy dojazd służb ratunkowych do autostrady to większe bezpieczeństwo nas wszystkich – wyliczał zalety proponowanej koncepcji naczelnik gabinetu prezydenta.
Z kolei P. Kołodziejski zwrócił uwagę, że przedstawione rozwiązania poprawią komunikację miasta z gminami zarówno na północy i południu, ale też województwem podlaskim oraz wschodnią częścią Mazowsza.
Rozbudowa wiaduktu i infrastruktury komunikującej miasto z autostradą jest niezwykle istotna również dla mieszkańców gminy Biała Podlaska. – To bardzo ważna i strategiczna inwestycja. Poprawi bezpieczeństwo i komunikację z dwoma osiedlami, które rozbudowują się na granicy miasto – gmina – Amelin i Relax. Poza tym autostrada jest szansą dla całego regionu – podkreślił skarbnik bialskiej gminy K. Radzikowski.
DY