Precyzja i wrażliwość Polaka
Wernisaż odbył się 15 listopada w pałacowej galerii. O twórczości artysty opowiadali pracownicy wydziału edukacyjno-historycznego PWPW Monika Olbryś i Radosław Mierzejewski. Ekspozycja ukazuje nie tylko efekt końcowy, jakim są znaczki, staloryty czy miedzioryty, lecz także odsłania tajniki pracy warsztatu rytownika. W pałacu zaprezentowano wybrane prace Polaka - od początkowych szkiców koncepcyjnych, przez próbne odbitki, aż po gotowe projekty.
Wymagająca sztuka
Interesujący jest proces powstawania rytów i znaczków. To sztuka wymagająca nie tylko umiejętności artystycznych, ale również dogłębnej znajomości technik graficznych oraz materiałoznawstwa. M.R. Polak uważany jest za prawdziwego mistrza tej dziedziny – potrafił uchwycić piękno i symbolikę w drobnych, niemal mikroskopijnych szczegółach. – W jego twórczości splatają się precyzja techniczna i niebywała wrażliwość artystyczna. Prace obejmują szeroką gamę tematów i motywów, w tym bogatą ikonografię polskiej architektury, postaci oraz wydarzeń historycznych. Wśród jego dzieł znajdziemy m.in. wyjątkowe znaczki pocztowe oraz banknoty, które na przestrzeni lat trafiały do rąk milionów ludzi. Poprzez obcowanie z tymi pracami możemy lepiej zrozumieć nie tylko mistrzowski kunszt rytownika, lecz także historię, która staje się dostępna dla szerokiej publiczności – mówiła M. Olbryś, kierownik wydziału edukacyjno-historycznego w PWPW.
Dzięki współpracy
Wystawa poświęcona twórczości Polaka to swoisty hołd dla rzemiosła, które z biegiem czasu zaczyna tracić swoje miejsce w erze druku cyfrowego. Trafiła do Międzyrzeca dzięki współpracy, jaką podczas poszukiwań informacji o pałacu i rodzinie Potockich nawiązał z PWPW lokalny samorząd. Budynek wytwórni, podobnie jak międzyrzecki pałac, zaprojektował Antoni Dygat, czołowy architekt dwudziestolecia międzywojennego.
MARTA MUSZYŃSKA
Marian Romuald Polak był związany z PWPW w latach 1928-1958. Jego 30-letnia praca w wytwórni zaowocowała bogatym dorobkiem twórczym. To m.in. ryt płyty do banknotu 1 zł (emisja 1 października 1938 r). Po zakończeniu II wojny światowej stworzył ryty do banknotów 500 zł i 1000 zł (emisja 15 stycznia 1946 r.), 1 tys. zł (emisja 15 lipca 1947 r.). Tworzył ryty do papierów wartościowych oraz całego szeregu znaczków. Projektował znaczki pocztowe, a także rytował do nich płyty. Znaczek o tematyce lotniczo-sportowej, wspólne dzieło z Czesławem Słanią, został wyróżniony przez Włoski Komitet Olimpijski.
Artysta zmarł w 1966 r. w Warszawie. Został pochowany na warszawskich Powązkach. Do dziś w zbiorach PWPW przechowywane są projekty i szkice, które powstały w trakcie jego pracy w wytwórni.