
Z pasji do kresowego dziedzictwa
Od 5 do 10 sierpnia w Ośrodku „Pompka” przy ul. Turystycznej w Woli Uhruskiej trwała 34 edycja Pleneru Rzeźbiarsko-Malarskiego „Kresy 92”. To wydarzenie, które łączy pokolenia twórców, promuje lokalne dziedzictwo i przypomina, że nad Bugiem wciąż żyje duch kresowej kultury.
Inicjatorem tego artystycznego przedsięwzięcia był miejscowy rzeźbiarz i społecznik Czesław Szczęch. Po raz pierwszy twórcy spotkali się w Woli Uhruskiej w czerwcu 1989 r., uczestnicząc w Ogólnopolskim Plenerze Rzeźby Sakralnej i wykonując swoje prace przy kościele Ducha Świętego. Druga edycja - w 1992 r., już po przemianach ustrojowych w kraju - zmieniła lokalizację.
Inicjatorem tego artystycznego przedsięwzięcia był miejscowy rzeźbiarz i społecznik Czesław Szczęch. Po raz pierwszy twórcy spotkali się w Woli Uhruskiej w czerwcu 1989 r., uczestnicząc w Ogólnopolskim Plenerze Rzeźby Sakralnej i wykonując swoje prace przy kościele Ducha Świętego. Druga edycja - w 1992 r., już po przemianach ustrojowych w kraju - zmieniła lokalizację.
Wówczas artyści, tworząc przy miejscowym kąpielisku, wykonali dwie płaskorzeźby przedstawiające drogi krzyżowe. Jedna z nich znajduje się dziś w parafialnym kościele w Woli Uhruskiej, druga – w kościele garnizonowym w Dęblinie.
Idea, która wciąż inspiruje
W kolejnych latach plener był organizowany corocznie. Współpraca z artystami polonijnymi oraz włączenie malarzy znacząco poszerzyły jego formułę. Wszystkie edycje – z wyjątkiem roku 2001, gdy czterech artystów wyjechało do Beho w Belgii – odbywały się w Woli Uhruskiej. ...
JS