Zakupowy zawrót głowy
Czy Polacy są świadomymi konsumentami? Znają swoje prawa i starają się je egzekwować czy wolą „machnąć ręką”?
Polacy nie są nimi, choć wiedzą coraz więcej. Dla mnie świadomy konsument to ten, który świadomie, za określoną kwotę, w określonym sklepie chce kupić określony towar. Nasi konsumenci kupują „na chybił trafił” i najczęściej wydaje im się, że mają prawo do tego czy tamtego, ale tak naprawdę nie mają pojęcia o przepisach czy swoich prawach. Jednak coraz więcej konsumentów wie o istnieniu rzeczników konsumentów i potem domaga się od nich energicznego działania.
Z jakiego typu sprawami najczęściej się zgłaszają?
Z reklamacjami, zwłaszcza obuwia – nie tylko u nas, ale w skali całego kraju. Poza tym skarżą się na różnego rodzaju usługi i różny sprzęt.
Reklamacje, zwroty, wymiana – tu panuje chyba największa niewiedza?
Tak. Wszyscy uważają, nie wiadomo dlaczego, że mogą w ciągu jakiegoś okresu oddać towar bez podania przyczyny, a to nieprawda. Tak można uczynić jedynie przy zakupach poza siedzibą przedsiębiorstwa, na odległość lub w handlu obnośnym. ...
JAG