Diecezja
Źródło: ARCHIWUM
Źródło: ARCHIWUM

Zawalcz o indeks

Fundacja Instytut Tertio Millennio zaprasza młodzież diecezji do udziału w XIV Konkursie Papieskim. Hasło tegorocznej rywalizacji, w której nagrodami są m.in. indeksy wyższych uczelni, brzmi: „Jan Paweł II - Pielgrzym pokoju”.

Promowanie nauczania Papieża Polaka to jedno z głównych założeń, jakie stawia sobie Instytut Tertio Millennio. - Pragniemy, by myśl św. Jana Pawła II wciąż była żywa i inspirowała kolejne pokolenia - potwierdza Mikołaj Musiał, koordynator regionalny Konkursu Papieskiego. Słuszność inicjatywy zdaje się potwierdzać też wysoka frekwencja. Od śmierci Ojca Świętego minęło już prawie 13 lat, tymczasem w ubiegłorocznej edycji rywalizacji udział wzięło prawie 5 tys. uczniów z całego kraju. Pytany, co leżało u podłoża konkursu upamiętniającego życie i nauczanie naszego rodaka na Stolicy Piotrowej, M. Musiał wskazuje na chęć kształtowania wśród młodzieży postaw społecznych, obywatelskich i patriotycznych, a tym samym pobudzanie jej do czynnego udziału w kreowaniu otaczającej nas rzeczywistości.

 

– Spuścizna naukowa Jana Pawła II obejmuje szereg zagadnień z wielu dziedzin życia społecznego: począwszy od spraw międzyludzkich, aż po kwestie gospodarcze i ekonomiczne – przypomina, dodając, iż organizowany przez Instytut Konkurs Papieski staje się dla uczniów szkół ponadgimnazjalnych na terenie całego kraju główną inicjatywą przybliżającą wielkość tego wyjątkowego pontyfikatu.

 

Półfinał z esejem

Pierwszy etap konkursu – trwający od 12 lutego do 11 marca – przeprowadzany jest w formie quizu online. – Uczestnicy logują się na stronie internetowej www.konkurspapieski.pl, gdzie otrzymują zestaw 20 losowo wybranych pytań dotyczących życia i nauczania Jana Pawła II. Osoba, która zdobędzie odpowiednią liczbę punktów, może przejść do drugiego etapu – rozbudowanego testu online, odbywającego się w tym samym czasie w całym kraju – wyjaśnia koordynator konkursu z zastrzeżeniem, iż w ramach drugiego etapu uczestnik otrzymuje 30 pytań wielokrotnego wyboru, na które musi odpowiedzieć w ciągu 30 minut.

Uczniowie, którzy z sukcesem przejdą dwa kolejne poziomy rywalizacji, biorą udział w półfinale. Zadanie półfinalisty polega na przygotowaniu eseju na jeden z podanych przez ekspertów – wraz z propozycją bibliograficzną – tematów. Ocena prac leży w gestii specjalnie powołanej w tym celu komisji.

 

Wycieczka i indeksy

Finał – jak tłumaczy M. Musiał – odbywa się jednocześnie w dziewięciu „regionach” – miastach: Łódź, Wrocław, Kraków, Warszawa, Katowice, Gdańsk, Poznań, Lublin i Toruń. – Uczestnicy finału przystępują do ustnej obrony swoich tekstów przed komisją składającą się ze specjalistów w dziedzinach związanych z tematyką esejów – przypomina z uwagą, iż ostatni etap staje się okazją do zaprezentowania własnych poglądów, udowodnienia prawdziwości stawianych przez siebie tez, jak również sprawdzenia swoich możliwości erudycyjnych. – Zwieńczeniem konkursu jest gala finałowa odbywająca się tego samego dnia we wszystkich miastach, podczas której wyłaniani są zwycięzcy danej edycji – dodaje. Gra warta jest świeczki, bowiem – co akcentuje koordynator konkursu – do wygrania są m.in. wycieczka do Rzymu oraz indeksy na wybrane kierunki studiów kilku polskich uczelni.

 

Pokój jest możliwy

W poprzednich edycjach konkursu organizowanego przez Instytut Tertio Millennio uczestnicy mierzyli się m.in. z tematami: „Patriotyzm Karola Wojtyły”, „Moje Westerplatte”, „Chrzest – Polska – Człowiek”. Hasło tegorocznej rywalizacji brzmi: „Jan Paweł II – Pielgrzym pokoju”. Czym podyktowany był ten wybór? Odpowiadając na pytanie, M. Musiał odwołuje się do orędzia papieskiego na Światowy Dzień Pokoju z 1 stycznia 2004 r. – W czasach narastających konfliktów, zarówno lokalnych, jak i międzynarodowych, Papież Polak swoim życiem i nauczaniem wskazywał: jeszcze dziś pokój jest możliwy. A jeśli jest możliwy, jest również obowiązkiem… – uściśla.

– Poprzez organizację konkursu pragniemy także zwrócić uwagę na dydaktyczny charakter pielgrzymek Ojca Świętego i jego realne zaangażowanie w rozwiązywanie konfliktów na świecie. Wreszcie, w kontekście 100 rocznicy odzyskania przez Polskę niepodległości, chcemy promować Jana Pawła II jako jednego z najwybitniejszych i najodważniejszych rodaków XX w., który w sposób pokojowy, aktywnie przyczynił się do pełnego odzyskania niepodległości w naszej ojczyźnie – podsumowuje.


3 PYTANIA

 

Mikołaj Musiał – koordynator regionalny Konkursu Papieskiego

 

Sukces przedsięwzięcia potwierdza liczba uczestników. W ubiegłym roku w konkursie uczestniczyło prawie pięć tysięcy uczniów. Co ich przyciąga?

 

Dla uczestników atrakcyjna z pewnością jest sama forma konkursu. Pierwszy etap ma kształt quizu online; w podobnej formie przeprowadzany jest drugi. Na kolejnym poziomie uczniowie szkół ponadgimnazjalnych mierzą się z pisaniem eseju, więc z formą, z którą wielokrotnie spotkają się na studiach. Ostatni etap stanowi obrona swojej pracy przed komisją złożoną z pracowników naukowych – znawców nauczania Jana Pawła II.

 

Atutem rywalizacji są też cenne nagrody, jak choćby indeks…

 

Na najlepszych uczestników czeka tygodniowy pobyt w Rzymie, czekają też indeksy kilku polskich uczelni. Przewidziane są także nagrody książkowe dla pozostałych finalistów oraz najlepszych szkół i katechetów. Ponadto przyznana zostanie nagroda za najlepszy esej. Finaliści poszczególnych regionów otrzymują również nagrody dodatkowe ofiarowane przez lokalnych darczyńców, indywidualnych patronów i władze miejskie.

 

Co zadecydowało, że zaangażował się Pan w szerzenie bogactwa myśli i czynu papieża z Polski?

 

Miałem okazję uczestniczyć w Szkole Zimowej organizowanej przez Instytut Tertio Millennio. Wyjazd ten stał się dla mnie nie tylko sposobnością do zdobycia wiedzy, tj. zgłębiania nauczania Jana Pawła II, czy spotkania z przedstawicielami mediów, ale także szansą poznania wielu wartościowych osób. Z czasem zacząłem angażować się w różne inicjatywy podejmowane przez Instytut. Kiedy otrzymałem propozycję bycia koordynatorem Konkursu Papieskiego w województwie mazowieckim i podlaskim, uznałem to za doskonałą okazję do sprawdzenia siebie, pretekst do pogłębienia lektury dzieł papieża, a przy tym szansę współtworzenia ciekawego projektu z bliskimi mi osobami.

AW