23 lutego 2018 r. Imieniny obchodzą: Romana, Izabela, Damian

Pogoda: Siedlce

Numer 8
22-28 lutego 2018r.

menu

NEWS

24 lutego w Radzyniu Podlaskim odbędzie się III Diecezjalny Kongres Różańcowy.

STRONA GŁÓWNA



Archiwum jedynek
Pobierz pełne wydanie

Kościół

 
 

Uroczystość

22 listopada 2017 r.

Jezus Chrystus - Król Wszechświata


fot. ARCHIWUM

Królewska godność Chrystusa została objawiona paradoksalnie podczas Jego męki. Pan Jezus zapytany przez Piłata „Czy Ty jesteś królem żydowskim?”, odpowiedział mu: „Tak, Ja nim jestem”.

Wcielenie Syna Bożego nadało nowy sens idei oraz rzeczywistości Królestwa Bożego. Chrystus uczynił je centralnym tematem swego nauczania, przedmiotem posłannictwa uczniów. Pan Jezus, nazwany „Królem Izraela”, ukazał mesjańskie posłannictwo jako całkowicie odmienne od doczesnych, politycznych wyobrażeń i nadziei narodu wybranego. Odszedł, gdy po rozmnożeniu chleba tłum chciał Go obwołać królem. Zaakceptował wprawdzie triumfalną manifestację podczas wjazdu do Jerozolimy, ale jej pełne znaczenie stało się zrozumiałe dopiero w kontekście męski, śmierci krzyżowej i zmartwychwstania.

Królewska godność Chrystusa została objawiona paradoksalnie podczas Jego męki. Pan Jezus zapytany przez Piłata „Czy Ty jesteś królem żydowskim?”, odpowiedział mu: „Tak, Ja nim jestem”. Dodane następnie wyjaśnienie i świadectwo: „Królestwo moje nie jest z tego świata (...) Ja się na to narodziłem i na to przyszedłem na świat, aby dać świadectwo prawdzie”, stanowi nie tylko podkreślenie przepaści dzielącej panowanie Mesjasza i doczesnej, politycznej władzy cesarza, ale jest także ujawnieniem natury królestwa Bożego. Dostęp do niego zależy od wypełniania woli Bożej, a szczególnie przestrzegania przykazania miłości. W blasku zmartwychwstania objawił się królewski majestat Chrystusa oraz eschatologiczny charakter królestwa Bożego, które jednak jest zarazem rzeczywistością aktualną.

Paruzja jako powrót Króla królów będzie manifestacją Jego ostatecznego zwycięstwa i panowania.

Chrześcijanie, w sposób szczególny rozpamiętujący proces i mękę Zbawiciela, głoszący radosną nowinę o Jezusie zmartwychwstałym mającym wszelką władzę, od początku uznawali, że choć duchowo jej właśnie podlegają, to jednocześnie są poddanymi także „ludzkiej zwierzchności (...) czy to królowi (...) czy namiestnikom”. Nie występowali więc przeciwko porządkowi, byli lojalnymi obywatelami państwa, a uległość wobec władzy świeckiej rozumieli jako obowiązek sumienia wynikający z wiary w Boga. Naturalnie, sprzeciwiali się - na wzór Chrystusa - bezprawiu, niesprawiedliwości, których najdrastyczniejszym przykładem było skazanie Zbawiciela na śmierć oraz przeciwstawienie się głoszeniu Ewangelii.

Od czasów apostolskich Kościół odrzucał wszelkie próby zakazywania mu działalności misyjnej. Zasada: „Trzeba bardziej słuchać Boga niż ludzi” (Dz 5,29) stanowiła o autonomii duchowej wyznawców religii Chrystusa, postulującej jednocześnie obowiązek modlitwy za osoby sprawujące władzę publiczną. Wszelkie jednak jej uzurpacje, by zastąpić Boże panowanie i totalitarnie rządzić ludzkimi sumieniami, chrystianizm od początku określił jako szatańską karykaturę polityki oraz specyficzną formę bałwochwalstwa.

 

Naśladowanie Chrystusa

Wobec problemu wpływu chrystianizmu na sposób realizacji oraz pojmowania władzy i panowania należy podkreślić fundamentalne znaczenie ideału naśladowania Chrystusa. Pan Jezus, który objawił się jako posiadający szczególną władzę, Nauczyciel i Pan, nie okazywał swej godności - w odróżnieniu od władców ziemskich - przez panowanie i ucisk, ale - paradoksalnie - poprzez służbę, aż do oddania swego życia. „Syn Człowieczy nie przyszedł, aby Mu służono, lecz żeby służyć i dać swoje życie na okup za wielu” (Mk 10,45). Znak umycia nóg uczniom oraz nauka: „Jeśli kto chce być pierwszym, niech będzie ostatnim ze wszystkich i sługą wszystkich!” (Mk 9,35), „niewolnikiem (...) na wzór Syna Człowieczego”, ukształtowały ideał władzy i panowania jako służby. Decydująco wpłynął on zarówno na sposób sprawowanych urzędów kościelnych, jak i pojmowanie władzy politycznej.


Władcy pogańscy a królowie Izraela

Profetyczne obietnice mesjańskie zapowiadały Zbawiciela jako Księcia Pokoju, którego panowanie przyniesie prawość i sprawiedliwość.

Wielkie cywilizacje starożytnego Wschodu pojmowały godność i władzę królewską w kategoriach sakralnych. Król - jako pośrednik między bóstwem a ludem - sprawował funkcje kultyczne.

Organizacja narodu wybranego z początku nie przewidywała istnienia instytucji królewskiej. Miało to chronić Izrael przed niebezpieczeństwem upodobnienia się do sąsiednich imperiów pogańskich i przyjęcia ich fałszywej wizji władzy. Jedynym władcą, prawdziwym królem Izraela jest sam Bóg, który panuje nad wszystkimi narodami.

W podlegającej ewolucji strukturze politycznej Izraela osoba króla oraz idea monarchii były podporządkowane królowaniu Bożemu. Władzę królów Izraela wyróżnia to, że otrzymali ją od Boga. Królowie, jak cały naród wybrany, mają służyć Bogu, są poddani wymogom przymierza oraz przepisom prawa. Władcy Izraela, traktowani przez Boga jak synowie, nie zawsze jednak byli wierni wyznaczonym ideałom. Przeciw przedkładaniu polityki nad religię często więc występowali prorocy. Potępiali oni także despotyzm i bałwochwalstwo. W klęskach narodu wybranego widzieli wyraz kary Bożej za zło popełniane głównie przez królów. Ideałem władcy Izraela był król pobożny, sprawiedliwy. Prawo przestrzegało królów narodu wybranego przed naśladowaniem przepychu i rozwiązłości władców pogańskich.

Stary Testament jasno stwierdza, że Bóg króluje nad wszystkim; również więc władcy pogańscy swą władzę otrzymali od Boga i podlegają Jego panowaniu i osądowi. Władza udzielona przez Boga nie jest absolutna. Wykonywaniu władzy doczesnej miał bowiem towarzyszyć umiar i przestrzeganie zasad Dekalogu.

Profetyczne obietnice mesjańskie zapowiadały Zbawiciela jako Księcia Pokoju, którego panowanie przyniesie prawość i sprawiedliwość.


Istota kultu Chrystusa jako Króla

Ustanowienie przez Piusa XI uroczystości Chrystusa Króla miało charakter nie tylko ściśle religijny, ale także wyraźny kontekst polityczny.

 

Wiek XX przyniósł światu największe kataklizmy w dziejach ludzkości. Wojny światowe, rozmaite krwawe rewolucje i brutalne dyktatury, straszliwe totalitaryzmy ukazały w sposób najbardziej drastyczny potworności władzy oderwanej od systemu wartości etycznych oraz chrześcijańskich. Stolica Apostolska wciąż przypominała o konieczności ich przestrzegania w życiu publicznym i prywatnym.

Ustanowienie w 1925 r. przez papieża Piusa XI uroczystości Chrystusa Króla miało charakter nie tylko ściśle religijny, ale także wyraźny kontekst polityczny. Ukazywało bowiem panowanie Pana Jezusa - Króla Pokoju jako kontrast wobec agresywnych ustrojów totalitarnych: faszyzmu oraz komunizmu. Systemy ze swej istoty ateistyczne, odrzucające Boga, dopuściły się przerażających zbrodni, które pochłonęły dziesiątki milionów ofiar.

Istotą kultu Chrystusa jako Króla jest akcentowanie nie tylko władzy i panowania Zbawiciela w ludzkich sercach, ale również będące tego skutkiem przestrzeganie zasad miłości i sprawiedliwości w życiu publicznym, tworzenie ładu społecznego zapewniającego wolność sumienia, poszanowanie ludzkiej godności i wolności, służenia dobru wspólnemu, co oczywiście w specjalny sposób odnosi się do sprawujących władzę, ale dotyczy także obywateli.

GRZEGORZ ŁĘCICKI

Powrót

Aktualności

Więcej artykułów z tej kategorii »

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

FOTOGALERIA

Spektakl o unitach


Już po raz 16 w Gminnym Centrum Kultury w Drelowie odbyła się premiera spektaklu nawiązującego do prześladowań i męczeństwa unitów, zatytułowanego „Są obok nas”. Jego scenariusz przygotowała Ewa Strok, która też wyreżyserowała spektakl. [fot. P. Stefaniuk]

FOTOGALERIA

Festiwal Kolęd i Szczodrywek nad Bugiem


Na deskach sceny Włodawskiego Domu Kultury zaprezentowało się 19 zespołów w tym dwa z Białorusi i cztery z Ukrainy. Przyjechali śpiewacy m.in. z Wyryk, Woli Uhruskiej, Zabłocia, Kamienia czy Dorohuska. Organizatorami wydarzenia kulturalnego było starostwo powiatowe, WDK, a także Fundacja Wrota Europy. [fot. JS]

PATRONAT "ECHO"


„Pielgrzym pokoju”
Rozpoczął się pierwszy etap Konkursu Papieskiego organizowanego przez Instytut Tertio Millennio. Hasło tegorocznej, 14 już rywalizacji brzmi „Jan Paweł II - Pielgrzym pokoju”.
więcej »
Pamięci niezłomnych
Prelekcją poświęconą niezłomnym zainaugurowane zostaną gminne obchody Narodowego Dnia Pamięci Żołnierzy Wyklętych. W programie uroczystości przewidzianej na 4 marca w Kobylanach jest także koncert i projekcja filmu.
więcej »
 

POLECAMY


Być sobą
Kazania bp. Antoniego Pacyfika Dydycza OFM Cap nieodmiennie od lat przyciągają swoją lekkością, a zarazem szczerą troską, żarliwością, miłością do Kościoła i ojczyzny, wyrażanymi w prosty, bezpośredni sposób.
więcej »
Prawdziwa historia
Film pt. „Moją miłość” - fabularna opowieść o Rachel Joy Scott, pierwszej spośród 13 ofiar strzelaniny w Columbine High School - w kinach od 2 marca!
więcej »
Trudne miejsca w Ewangelii
Książka Gianfranco Ravasiego „Trudne miejsca w Ewangelii. Skandalizujące słowa Jezusa” jest znakomitą podpowiedzią dla ludzi pragnących czytać słowo Boże, rozumieć je i żyć nim na co dzień!
więcej »
Doświadczanie krzyża
Siedem rozważań drogi krzyżowej na siedem tygodni Wielkiego Postu. Krótkie, trafne i zróżnicowane medytacje do wspólnego i indywidualnego rozważania, dla dorosłych i młodzieży.
więcej »
 

SONDA

 

Czas Wielkiego Postu jest okazją do...

nawrócenia, czyli przemiany swojego życia

głębszego zaufania Bogu i szukania Jego woli

powzięcia dobrych postanowień

udziału w nabożeństwach wielkopostnych, jak Gorzkie żale czy Droga Krzyżowa

żarliwszej modlitwy i częstszej lektury Pisma Świętego



LITURGIA SŁOWA


Piątek
Czytania:
Ez 18, 21-28; Ps 130 (129), 1b-2. 3-4. 5-7a. 7b-8
Ewangelia:
Mt 5, 20-26

Czytania na dzień dzisiejszy - www.mateusz.pl

PROMOCJA

 

 
statystyka

NASI PARTNERZY

Copyright 2008 Echo Katolickie

Realizacja KREATOR