14 listopada 2019 r. Imieniny obchodzą: Laura, Emil, Wawrzyniec

Pogoda: Siedlce

Numer 46
14-20 listopada 2019r.

menu

NEWS

Zachęcamy naszych drogich czytelników do śledzenia cyklu artykułów pt. Zza klauzury. W drugim odcinku - o tym, czym jest adoracja Najświętszego Sakramentu!

STRONA GŁÓWNA



Archiwum jedynek
Pobierz pełne wydanie
Dodatek Echo Leśne

Opinie

 
 

Jak nie dać się oszukać?

3 września 2019 r.

Garnek sprzedany, senior ugotowany


fot. PIXABAY.COM

Telefon z zaproszeniem na bezpłatne badania czy prezentację kołder nowej generacji lub garnków o cudownych właściwościach powinien obudzić w nas czujność. Dlaczego? Bo zazwyczaj kryje się za tym pokaz bardzo drogich produktów, których zakup kończy się rachunkiem opiewającym na tysiące złotych, zaciągniętym kredytem, długami, a nawet sprawą w sądzie.

Scenariusz zwykle jest podobny. Zaczyna się od telefonu. Najczęściej na numer stacjonarny, bo emeryci zazwyczaj go posiadają. Do starszej osoby dzwoni telemarketer i zaprasza na bezpłatne badania lekarskie, pokaz kulinarny lub rewolucyjnego urządzenia mającego uchronić jego posiadacza przed wszelkimi chorobami cywilizacyjnymi, w tym cukrzycą, miażdżycą i nowotworami, oraz zapewnić mu lepszą sylwetkę, sprawność i wigor. A jeśli dla zapraszanego to mało, telefonujący ma w zanadrzu dodatkowe argumenty. Dobitnie podkreśla, że zaproszenie na pokaz jest nagrodą, wyróżnieniem, łutem szczęścia, z którego po prostu nie sposób nie skorzystać, bo taka okazja może się już nie powtórzyć. Ostatecznym argumentem są darmowy poczęstunek i gwarantowane prezenty dla wszystkich uczestników pokazu: parasole, zegarki, czajniki elektryczne, miniodkurzacze oraz możliwość otrzymania cenniejszego podarunku w przypadku przyprowadzenia ze sobą osób towarzyszących.

Spotkania organizowane są zazwyczaj w miejscach, które kojarzą się bezpiecznie: w domach kultury, hotelach, restauracjach. Prowadzący pyta na początku, czy goście chcą być zdrowi, dożyć późnej starości, cieszyć się życiem do ostatniej chwili. Odpowiedź jest oczywista, a on doskonale wie, jak ją przekuć w swój sukces sprzedażowy. Nie na darmo najpierw przechodzi szkolenie, co i jak ma mówić, jak uderzać w najczulsze struny ludzkiej psychiki, by człowiek, który pół godziny wcześniej nawet nie słyszał o niezwykłych lampach przyspieszających gojenie ran albo o leczącej reumatyzm kaszmirowej pościeli, natychmiast zaczął ich pożądać. W trakcie prezentacji często padają obco brzmiące nazwy uczelni, nazwiska profesorów medycyny (część z nich nie istnieje, inni nie mają pojęcia, że ktokolwiek się na nich powołuje w takich okolicznościach), zapewnienia o certyfikatach itd.

Im mniejsza miejscowość, tym publiczność w te historie chętniej wierzy. „Towar jest wyjątkowy, w ograniczonej ilości i sprzedawany wyjątkowym osobom” - zapewnienia te padają wiele razy. Na pokazie odbywają się więc loterie, losowania, konkursy, promocje, w wyniku których można dostąpić „zaszczytu” nabycia towaru. To, oczywiście, tylko sprytny trik mający bardziej zaangażować klienta. „Nie chce pani skorzystać z promocji? Dziwne. No cóż, kto inny skorzysta” - mówi sprzedawca. Senior od razu czuje wyrzuty sumienia, boi się, że coś go omija i kupuje koc z wielbłądziej wełny, bo taka okazja się długo nie trafi. Potem brakuje na leki, telefon, czynsz. A kiedy w domu człowiek przytomnieje, próbuje zwrócić towar, słyszy od producenta: „zwrotów nie przyjmujemy”. I zaczyna się żmudna walka o odzyskanie pieniędzy.

 

Przykłady można mnożyć

W lipcu 80-latka z Siedlec kupiła na pokazie pościel i artykuły AGD za 2,7 tys. zł. Kierowca pracujący dla firmy przywiózł zakupy pod same drzwi, a kobieta wręczyła mu odliczoną kwotę. - W domu seniorka przemyślała sprawę i uznała, że zwróci produkty. Następnego dnia pojechała do hotelu, gdzie trwały pokazy, by oddać towar i odzyskać pieniądze. Usłyszała jednak, że niemożliwe. W rezultacie wezwano policję. Funkcjonariusze wytłumaczyli 80-latce, iż jeśli czuje się oszukana, powinna złożyć zawiadomienie o popełnieniu przestępstwa. Następnie dnia kobieta stawiła się na policji i wszczęto postępowanie - informuje oficer prasowy siedleckiej policji kom. Agnieszka Świerczewska. - To pierwsze takie zgłoszenie w tym roku. W poprzednich latach zdarzały się skargi na tzw. domokrążców, którzy, podając się za przedstawicieli dostawcy prądu albo usług telekomunikacyjnych, nakłonili mieszkańców do podpisania niekorzystnych umów - dodaje.

Przykłady naciągania seniorów można mnożyć. Z badania przeprowadzonego w 2018 r. przez Instytut ARC Rynek i Opinia na zlecenie BIG InfoMonitor wynika, że ośmiu na dziesięciu emerytów dostało zaproszenie na prezentacje m.in. garnków, pościeli czy sprzętu leczniczego. Prawie połowa wzięła w nich udział, a co drugi wychodzący ze spotkania miał już kupiony drogi towar. Po pokazie aż 45% żałowało swojej decyzji, tzn. tego, że kupiło produkty.

 

Na matę papieża

- Rzeczywiście nieuczciwa sprzedaż na tego typu prezentacjach to wciąż duży problem. Nie ma tygodnia, w którym nie otrzymalibyśmy skargi, czy nie wszczęli postępowania przeciwko takim firmom - podkreśla Agnieszka Majchrzak z biura prasowego Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, dodając, że prezenterzy do perfekcji opanowali nie tylko techniki sprzedaży, ale przede wszystkim manipulacji. Niekiedy udają lekarzy, innym razem mistrzów gotowania. Już na początku spotkania mają przygotowane formularze bankowe, które klienci wypełnią, chcąc wziąć towar na raty. Na swoje stronie UOKiK wymienia zresztą przykłady manipulacji. Najciekawsza była chyba sytuacja, w której jedna z firm oferowała sprzedaż maty termicznej, twierdząc, że używał jej sam Jan Paweł II. Kłopot w tym, że jej produkcję rozpoczęto już po śmierci Papieża Polaka. - Teraz problemem są zaproszenia na bezpłatne badania, np. serca, a w rzeczywistości odbywa się tam sprzedaż artykułów. Okazuje się później, że diagnozę przeprowadza pracownik działu sprzedaży, a nie lekarz. Remedium na dolegliwości ma być drogi produkt danej firmy lub pakiet medyczny, którego koszt niekiedy stanowi nawet dziesięciokrotność przeciętnej emerytury. Potem odmawia się seniorom prawa odstąpienia od umowy, ponieważ firmy niewłaściwie interpretują przepis ustawy o prawach konsumenta - mówi A. Majchrzak.

 

Pokazy naciągania

Seniorzy to szczególna grupa narażona na nieuczciwe praktyki rynkowe. Dlaczego? - Emeryci są generalnie samotnymi ludźmi, z ograniczoną liczbą kontaktów społecznych. Nie bez powodu to właśnie oni bywają zapraszani na takie prezentacje. Wybierani są celowo. Otrzymując zaproszenie, czują się dowartościowani. Pokaz jest dla nich okazją do kontaktów z innymi ludźmi, znajdują się też w centrum zainteresowania, a tego zwykle im potrzeba - zauważa kom. A Świerczewska.

Natomiast A. Majchrzak z UOKiK dodaje, że przedsiębiorcy wykorzystują fakt, iż seniorzy mają wysoki poziom zaufania do innych ludzi. - Nie przypuszczają, że miły, dobrze ubrany akwizytor może wprowadzać ich w błąd. Wierzą, że ci, którzy reklamują chroniące przed rakiem pościele albo cudowne złote garnki, to prawdziwi rehabilitanci czy masażyści. Myślą też, że trafiła się okazja i jeśli teraz zdecydują się na zakup poduszek, mat masujących, to i tak zaoszczędzą. Poza tym zaczyna działać zasada wzajemności. Zwykle bowiem uczestnicy są częstowani ciastkami, herbatą, nawet obiadem. Dostają upominki. Czują się więc zobowiązani, by się zrewanżować i zrobić jakieś zakupy - twierdzi.

Ponadto starsze osoby posiadają stały dochód - emeryturę. Zatem są świetnymi potencjalnymi klientami mogącymi otrzymać sprzęty na raty, a w razie ich niepłacenia łatwo z nich ściągnąć należności. Przedstawiciele Funduszu Hipotecznego Dom zaznaczają, że seniorzy należą do grup najbardziej narażonych na naciąganie, a średnio co dziesiąta osoba w wieku 65+ przyznaje, że padła ofiarą próby wyłudzenia pieniędzy.

 

Masz prawo zrezygnować

Jak wyplątać się z niechcianych zakupów na pokazach? - Od odbioru towaru mamy 14 dni na rezygnację z umowy zawartej na pokazie lub prezentacji. Nie ponosimy z tego tytułu żadnych kosztów - przypomina A. Majchrzak. Na stronie UOKiK można znaleźć wzór oświadczenia, które należy wypełnić i wysłać na adres firmy. Musimy też na własny koszt odesłać produkt. - Jeżeli nie wiemy, jak napisać odstąpienie od umowy lub co zrobić z niepotrzebnymi zakupami, warto zwrócić się do rzecznika konsumentów. Znajdziemy go w naszym mieście lub powiecie. Porady udzielane są też pod adresem e-mail: porady@dlakonsumentow.pl, numerami 801-440-220 lub 22-290-89-16 - informuje A. Majchrzak.


Jak nie dać się oszukać?

- Uważnie czytaj zaproszenia. Powinny uczciwie informować o celu spotkania. Nie daj się zwieść, że chodzi tylko o bezpłatne badania czy wykład. Pamiętaj, że prezenty przeważnie nie są za darmo - zastanów się, czy są warte twojego czasu i narażania się na pokusę.

- Nie podejmuj szybko i pochopnie decyzji. Masz prawo do rzetelnej informacji na temat oferowanych produktów. Dopytaj o ich właściwości, porównaj ceny. Nie daj sobie wmówić, że musisz kupić daną rzecz natychmiast, bo potem nie będziesz miał okazji.

- Uważaj przy płatności na raty. Dokładnie przeczytaj umowę i załączniki do niej, włącznie z tym, co jest napisane małym drukiem. Sprawdź, czy nie ma ukrytych dodatkowych kosztów. Jeśli podpisujesz weksle in blanco, upewnij się, że widnieje na nich klauzula „nie na zlecenie” lub inna równoznaczna.

- Domagaj się dokumentów. Sprzedawca musi ci dać jeden egzemplarz umowy, wszelkie załączniki do niej, regulaminy promocji.

- Wadliwy produkt możesz reklamować. Jeśli sprzęt się zepsuje albo zniszczy (oczywiście nie z twojej winy), możesz żądać od sprzedawcy naprawy lub wymiany towaru, obniżenia ceny, a nawet gdy wada jest istotna - zwrotu pieniędzy. Na reklamację w ramach rękojmi masz dwa lata od daty zakupu.

MD

Powrót

STRONA GŁÓWNA



Archiwum jedynek
Pobierz pełne wydanie
Dodatek Echo Leśne

Aktualności

Więcej artykułów z tej kategorii »

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

FOTOGALERIA

III Forum Miłosierdzia


9 listopada w Centrum Kultury i Sztuki w Siedlcach odbyło się III Forum Miłosierdzia, zorganizowane przez Caritas Diecezji Siedleckiej. Wydarzenie było formą podziękowania darczyńcom, którzy na co dzień wspierają organizację. [fot. Monika Król]

FOTOGALERIA

Czas rozwinąć skrzydła


23 października już po raz czwarty odbył się Międzyszkolny Konkurs Piosenki Religijnej „Cantate Deo” organizowany przez Katolicką Szkołę Podstawową im. bł. ks. Jerzego Popiełuszki w Siedlcach. Z roku na rok konkurs wzbudza coraz większe zainteresowanie. Co spowodowane jest nie tylko atrakcyjnymi nagrodami, ale przede wszystkim profesjonalnym przygotowaniem. [fot. Monika Król]

PATRONAT "ECHO"


Przegląd teatrów obrzędowych
23 listopada w Miejsko-Gminnym Ośrodku Kultury w Mordach po raz trzeci odbędzie się Regionalny Przegląd Teatrów Obrzędowych.
więcej »
Duchowy prezent św. Mikołaja
Już po raz trzeci Bractwo Różańcowe Akademii Młodzieżowej przy parafii św. Mikołaja w Lublinie organizuje akcję „Duchowy prezent św. Mikołaja”.
więcej »
 

POLECAMY


Szlakiem kontrowersji
Jezuita o. Zygmunt Kwiatkowski SJ, duszpasterz i rekolekcjonista, przez ponad 30 lat był misjonarzem w Syrii i na Bliskim Wschodzie. O objawieniach, jakie miały miejsce we wspólnocie Sióstr Służebnic Eucharystii w japońskim mieście Akita, opowiedział po odbyciu kilku duszpasterskich wypraw do tego egzotycznego kraju.
więcej »
Święte patrzenie
Kontemplacja Chrystusa i świata stworzonego przez Boga ma przemieniającą i uzdrawiającą moc - uświęca nasze patrzenie.
więcej »
Randka małżeńska
17 listopada w kościele św. Józefa w Siedlcach odbędzie się spotkanie ph. Randka małżeńska dla młodych małżeństw.
więcej »
Żniwo wielkie
Z uczciwością i w prostocie swe misyjne powołania podjęli dwaj karmelici bosi: br. Marceli Szlósarczyk i br. Ryszard Żak. Drogi wyznaczone przez Boga powiodły ich z południa Polski, znad rzeki Raby, nad jezioro Tanganika, do Burundi i Rwandy.
więcej »
 

SONDA

 

Światowy Dzień Ubogich jest okazją do...

pomocy potrzebujących;

uświadomienia sobie, że bieda ma różne oblicza;

lekcją dzielenia się z drugim człowiekiem;

przypomnienie, że miłosierdzie można czynić gestem i słowem;

naukę, że czasem mniej znaczy więcej.



LITURGIA SŁOWA


Czwartek
Czytania:
;
Ewangelia:


Czytania na dzień dzisiejszy - www.mateusz.pl

PROMOCJA

 

 
statystyka

NASI PARTNERZY

Copyright 2008 Echo Katolickie

Realizacja KREATOR