18 września 2021 r. Imieniny obchodzą: Irena, Stanisław, Józef

Pogoda: Siedlce

Numer 37
16-22 września 2021r.

menu

NEWS

W najnowszym numerze: beatyfikacja kard. Wyszyńskiego i matki Czackiej w relacjach przedstawicieli naszej diecezji.

STRONA GŁÓWNA



Archiwum jedynek
Pobierz pełne wydanie
Dodatek Echo Leśne

Opinie

 
 

Tydzień św. Krzysztofa

21 lipca 2021 r.

Egoiści na drodze


fot. PIXABAY.COM

Przez długie lata nikt w Polsce nie zajmował się bezpieczeństwem na drogach. Jeśli do tego dojdzie kultura picia alkoholu w naszym kraju, a raczej jej brak, mamy mieszankę wybuchową, której efekty oglądamy codziennie.

- Brawura i nieprzestrzeganie limitu prędkości oraz nietrzeźwość - wylicza główne grzechy polskich kierowców ks. dr Marian Midura, krajowy duszpasterz kierowców. Pytany o jazdę pod wpływem alkoholu, tłumaczy, że takie zachowanie ma głębsze korzenie i stanowi rezultat poczucia bezkarności - To efekt przeszłości, który pozostał do dziś, takie myślenie, że „wypiję dwa, trzy piwa i jakoś dojadę, bo przecież na bocznych nie stoją” - tłumaczy, wskazując na konieczność natychmiastowego zajęcia się problemem, bo efektem są niepotrzebne ludzkie dramaty. Jak zauważa, 10% wypadków, które powodują pijani kierowcy, to ofiary śmiertelne. Tylko z powodu alkoholu co roku na naszych drogach ginie ponad 200 osób. - Jako ludzie wierzący powinniśmy pamiętać, że piąte przykazania Boże mówi „Nie zabijaj”. W dekalogu kierowcy dodajemy: „Bądź trzeźwy”. Bo żaden kierowca nie powinien być dopuszczony do jazdy po spożyciu alkoholu - podkreśla duszpasterz kierowców.

Problem istnieje, jednak wiele osób nie zdaje sobie sprawy z powagi sytuacji. Jednak są i optymistyczne akcenty. - Wielu księży „skarży się”, że dokładam im roboty w konfesjonale, bo ludzie zaczynają rzetelnie spowiadać się z grzechów drogowych - przyznaje ks. M. Midura. - To wspaniałe, bo spowiedź polega na tym, że chcę wyznać grzech i się przemienić. A to oznacza, że kierowcy dostrzegają swoje przewinienia.

 

Pijana codzienność

Nie ma dnia bez informacji o śmiertelnych wypadkach na naszych drogach. Dobę po tragicznym wypadku na Podkarpaciu, w którym zginęło małżeństwo, osieracając trójkę dzieci, policja zatrzymała 467 nietrzeźwych kierujących! Dzień wcześniej niewielu mniej… Problem istnieje od lat, jednak nie ma żadnej instytucji, która analizowałaby i wprowadzała odpowiednie programy.

- Najgorsze jest przyzwyczajenie: że tak było, jest i będzie. Jednak to wymaga natychmiastowej reakcji i stąd nasze akcje oraz apele. Także ci, którzy pozwalają osobie pijanej prowadzić auto, są współwinni ewentualnego wypadku! - podkreśla duszpasterz kierowców, zauważając, że kiedy głowa rodziny wsiada za kierownicę „po kielichu”, naraża także swoich najbliższych. - Często wiezie swoje dzieci, żonę, matkę, czyli nie dba o nich, bo świadomie naraża na niebezpieczeństwo! - podkreśla. - A dzieci są bardzo mądre, dużo widzą i rozumieją. Podczas wielu spotkań z nimi w szkołach, kiedy mówiłem o nietrzeźwych kierowcach, wiele razy zgłaszały się i proponowały rozwiązania, jakie same stosują, np. schowanie kluczyków, żeby tata dziś nie jechał… - opowiada, zwracając uwagę na wagę postępowania otoczenia: - Czasem trzeba zdecydowanych reakcji, włącznie z zadzwonieniem po policję, bo może wówczas uratujemy czyjeś życie.

 

Zaostrzenie przepisów

W wielu przypadkach kierowcy, którzy stracili prawo jazdy za prowadzenie auta pod wpływem alkoholu, ponownie siadają za kierownicą. Propozycją, jaka pojawia się od lat, jest zaostrzenie kar, w tym konfiskata auta. Krajowy duszpasterz kierowców ocenia, że to dobry kierunek, bo przecież ci, którzy jeżdżą bezpiecznie i przepisowo, nie mają się czego bać. - Jednak jego zdaniem zapowiadanie zaostrzenia przepisów, a potem niewprowadzanie ich powoduje jeszcze większą bezkarność. - Nieuchronność kary jest tym, co działa najlepiej - podkreśla ks. M. Midura. - Polscy kierowcy jeżdżący w Niemczech nie wsiadają do auta po alkoholu i nie przekraczają dozwolonej prędkości, bo dobrze wiedzą, że kara będzie natychmiastowa i dotkliwa - zauważa.


Dekalog kierowcy

1. Nie będziesz egoistą na drodze!

2. Nie będziesz ostry w słowach, czynach i gestach wobec innych ludzi!

3. Pamiętaj o modlitwie i uczczeniu św. Krzysztofa, kiedy wyruszasz w drogę - umiej też podziękować!

4. Szanuj pieszych!

5. Nie zabijaj - bądź trzeźwy!

6. Zapnij pasy - będziesz bezpieczny!

7. Nie bądź brawurowy w prędkości!

8. Nie narażaj siebie i innych na niebezpieczeństwo!

9. Pomagaj potrzebującym na drodze!

10. Przestrzegaj przepisy drogowe, szanuj pracę naszej policji!


Pomoże zmiana przepisów czy mentalności?

PYTAMY dr. Piotra Mamcarza, psychologa z Wydziału Nauk Społecznych Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II w Lublinie

 

Skąd w naszym kraju przyzwolenie na jazdę pod wpływem alkoholu? Robią to zarówno starsi, jak i młodsi, do tego dochodzą narkotyki...

 

Wiąże się to w naszym kraju z kulturą picia, która jest zakorzeniona historycznie oraz starsza niż kultura jazdy samochodem. Do tego dochodzi powielanie niewłaściwych wzorców - uczenie się społeczne, np. mój dziadek, ojciec jeździli po pijaku i nigdy nie doświadczyli konsekwencji, to i ja mogę. Spożywanie substancji szkodliwych jest bardzo często sposobem radzenia sobie z problemami życiowymi, a tym samym takie osoby często przekładają uzależnienie nad wartość swojego życia. Jeżeli ich własne życie ma niską wartość, np. nie widzą jego sensu, nie potrafią odnaleźć się w rzeczywistości, to również życie innych ma dla nich niskie znaczenie. Wiek kierowcy nie ma znaczenia w odniesieniu do uzależnienia, stąd mamy przypadki młodych i starszych kierowców prowadzących pojazdy pod wpływem.

 

Dlaczego do auta z pijanym kierowcą wsiadają najbliżsi, którzy są trzeźwi i potrafią ocenić sytuację?

 

Bardzo często dlatego, że są współuzależnione. Boją się wybuchu gniewu, agresji, nieprzewidywanych reakcji, a także przemocy względem ich ze strony osoby pod wpływem alkoholu czy narkotyków. Często także brakuje im wiedzy na temat konsekwencji prowadzenia pojazdu pod wpływem, dlatego że „nieraz się udało, to i może tym razem się uda” albo same nigdy nie prowadziły pojazdu i nie rozumieją, jakie kompetencje są potrzebne. Zdarzają się także młode osoby o niskiej dojrzałości, które nie potrafią ocenić ryzyka związanego z tego rodzaju zachowaniami w ruchu drogowym.

 

Co mogłoby spowodować zmianę w zachowaniu kierowców? Wśród propozycji wymienia się zaostrzenie przepisów, konfiskatę auta…

 

Długotrwałe zmiany możemy osiągnąć tylko poprzez zmianę mentalności oraz wypracowanie nowej kultury jazdy, która uwzględniałaby wartości społeczne (m.in. dojrzałość społeczna, odpowiedzialność za siebie i innych, przestrzeganie przyjętych społecznie norm i zasad), a nie jak to jest teraz, czyli egocentryzm: ja jestem władcą w moim samochodzie i robię co chcę, nie liczę się z innymi użytkownikami drogi, mi się spieszy, więc jadę 200 km/h, przepisy są po to, by je łamać, a zresztą są nielogiczne, to po co je przestrzegać. Ponadto warto wprowadzić systemy skuteczne w przypadku kierowców zawodowych, którzy - aby móc uzyskać uprawienia - muszą przejść szereg badań specjalistycznych, w tym także badania psychologiczne. Następnie co pięć lat muszą odnawiać uprawienia, przechodząc po raz kolejny proces diagnostyczny. Do tego dochodzi doskonalenie technik jazdy oraz psychoedukacja. Ze statystyk wiemy, że kierowcy zawodowi są rzadziej sprawcami zdarzeń drogowych niż kierowcy niezawodowi.

 

Czy samo zaostrzanie przepisów wystarczy? Może potrzebna jest edukacja?

 

Działania, takie jak podniesienie kar, konfiskata samochodu itd., niestety nie będą skuteczne w perspektywie przyszłościowej, gdyż opierają się na oddziaływaniu zewnętrznym. Potrzebna jest zmiana postaw, systemów decyzyjnych, struktury celów życiowych, wartości oraz właściwe zdefiniowanie sensu życia, a to wymaga pracy od wewnątrz. Edukacja jest kluczowym elementem, który może wpływać na to, że kierowcy podejmą wysiłek w stronę rozwoju swoich zasobów podmiotowych, a tym samym zaczną być odpowiedzialnymi użytkownikami ruchu drogowego, na który składa się wiele elementów (operatorzy, pojazdy, infrastruktura drogowa, środowisko itd.), a w którym nie ma miejsca na hierarchizację (np. rowerzyści i piesi wchodzą na moją drogę), subiektywne normy (np. jaki to teren zabudowany, kilka domków na krzyż, będę jechać 100 km/h) ani egocentryzm (np. chcę zaspokoić swoje potrzeby nawet kosztem narażania innych na niebezpieczeństwo). Najważniejsze jest to, abyśmy jako kierowcy skupili się na wartości, jaką jest ludzkie życie i dbali odpowiedzialnie o to dobro wspólne.

 

Dziękuję za rozmowę.

JAG

Powrót

STRONA GŁÓWNA



Archiwum jedynek
Pobierz pełne wydanie
Dodatek Echo Leśne

FACEBOOK

Aktualności

Więcej artykułów z tej kategorii »

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

FOTOGALERIA

Rolnicza wystawa


Międzynarodowe Dni z Doradztwem Rolniczym, połączone z Dniami Siedlec, za nami! Jedną z większych imprez wystawienniczych w regionie można było odwiedzać przez dwa dni - 11 i 12 września. [fot. IZU]

FOTOGALERIA

Diecezjalne dziękczynienie


W Święto Narodzenia NMP 8 września w sanktuarium Matki Bożej Patronki Żołnierzy Września w Woli Gułowskiej odbyły się uroczystości odpustowe połączone z dożynkami diecezjalnymi. [fot. Agnieszka Bieniek]

PATRONAT "ECHO"


Olimpiada wiedzy o św. Maksymilianie
W roku szkolnym 2021/2022 już po raz 16 ruszą zapisy do Ogólnopolskiej Franciszkańskiej Olimpiady Wiedzy o św. Maksymilianie. Organizatorzy już teraz zapraszają do udziału uczniów szkół podstawowych i ponadpodstawowych.
więcej »
XI Pielgrzymka Mężczyzn do Pratulina
Wydział duszpasterstwa rodzin przygotował już program kolejnej Pielgrzymki Mężczyzn do Pratulina, która odbędzie się w niedzielę 3 października. W tym roku będzie miała ona wyjątkowy charakter ze względu na 25-lecie beatyfikacji Męczenników Podlaskich i będzie połączona ze ślubowaniem członków Bractwa „Strażnicy Kościoła”.
więcej »
Hosanna Festival
W dniach 17-19 września w Siedlcach odbędzie się XXVIII Ogólnopolski Festiwal Muzyki Chrześcijańskiej „Hosanna Festival”.
więcej »
V Festiwal Katolickiej Nauki Społecznej
Wykład, debaty eksperckie, bloki warsztatów - to wszystko czeka na uczestników V Festiwalu Katolickiej Nauki Społecznej organizowanego przez Katolickie Stowarzyszenie „Civitas Christiana”, który odbędzie się 24 i 25 września w Warszawie.
więcej »
II Kongres Kultury Diecezji Siedleckiej
21 września w Wyższym Seminarium Duchownym Diecezji Siedleckiej im. Jana Pawła II w Nowym Opolu odbędzie się II Kongres Kultury Diecezji Siedleckiej.
więcej »
W trosce o wychowanie
„Profilaktyka uzależnień - dobre wychowanie” to hasło tegorocznej edycji XXX Siedleckiego Forum Nauczycieli, Rodziców i Wychowawców, które odbędzie się 18 września.
więcej »
Konkurs poetycki dla młodzieży
​Opowiedzmy strofami o życiu oblackiego męczennika! Ruszyła druga edycja Ogólnopolskiego Konkursu Poetyckiego im. sługi Bożego o. Ludwika Wrodarczyka OMI.
więcej »
...bo Niepodległa jest dla wszystkich
19 września na terenie Dzieła Międzyfortowego Kobylany I nastąpi otwarcie wystawy „Historia 34 Pułku Piechoty”.
więcej »
 

POLECAMY


Autorytet i wsparcie
Beatyfikacja Prymasa Tysiąclecia stanowi doskonała okazję do poznania jego osoby.
więcej »
Fatima
Film „Fatima” - inspirowana prawdziwymi wydarzeniami, poruszająca opowieść o objawieniach fatimskich, które dały siłę milionom chrześcijan - najbardziej przekonująca adaptacja objawień w kinach już od 1 października!
więcej »
 

SONDA

 

Czy istnieje recepta na wychowanie?

najważniejsza jest miłość do dziecka i mądrość w jej okazywaniu

liczy się konsekwencja i spójne spojrzenie rodziców

trzeba dbać o emocjonalną więź z dzieckiem, jakość wspólnie spędzanego czasu

lepiej polegać na intuicji

nie ma recepty na sukces wychowawczy



LITURGIA SŁOWA



Czytania:
; ;

Ewangelia:


Czytania na dzień dzisiejszy - www.mateusz.pl

PROMOCJA

 

 
statystyka

NASI PARTNERZY

Copyright 2008 Echo Katolickie

Realizacja KREATOR